Bli kjent med våre ansatte på Nardo Melhus Bilskade!

Få et innblikk i hvordan de har opplevd deres første år her på anlegg.

— På 1,5 år har jeg rukket å bli reservepappa for resten av gjengen!

Bjørn Arne
Oppretter

Her får du betalt for innsatsen!

Bjørn Arne sa farvel til turistnæringen i Mosjøen, flyttet til Trondheim og startet som biloppretter hos NM Bilskade. Etter 25 år som ledere i turistnæringen var både kona og jeg klare for miljøendring. Vi solgte oss ut av livsverket og peilet oss inn på Trondheim. Opprinnelig er jeg biloppretter av yrke, så da var det naturlig å søke jobb her. Og jobb fikk jeg – før vi rakk å flytte fra Mosjøen. Da var det bare å legge til båten ved Solsiden, bo i kahytten og sette i gang med arbeidet! Det er tydelig at Bjørn Arne ikke angrer på valget han tok for knappe to år siden. Verkstedets eldste stortrives med unge kollegaer.

Og hvordan ser arbeidsdagen til reservepappaen ut?

– Hver dag starter med et stående møte hvor teamlederen vår går gjennom hva som må prioriteres.

Da er dagen i gang. Bilene vaskes, klargjøres og skader fotograferes før selve reparasjonen starter oppe på bukken. Og skulle Bjørn Arne mot formodning stå fast, er teamleder Jonas tett på. Bjørn Arne roser lederen sin, både for tilstedeværelse og kunnskapsnivå. Selv har han tatt med seg en god dose arbeidsinnsats fra tiden som selvstendig næringsdrivende.

Med litt selvdisiplin og godt arbeidstempo er mye gjort. Og her får du betalt for innsatsen. Samtidig er vi avhengig av hverandre for å få jobben gjort. Ingen bilskader er like, så samspillet oss imellom nyter vi alle godt av!

Det finnes ikke problemer her, bare utfordringer

Når verkstedet trenger reservedeler, er det ingen tid å miste. Og den som har kontroll på leveranser av alt fra støtfangere til airbager og styreenheter er Ida Larsen. Ida startet hos Nardo Melhus Bilskade med å fullføre fagbrev som billakkerer. Hun gledet seg til å gi oppskrapte biler nytt liv, men arbeidsdagen som lakkerer bød på utfordringer.

– Dessverre fikk jeg en allergisk reaksjon på kjemikaliene. Selv om jeg hadde lyst lot det seg ikke gjøre å jobbe som billakkerer. Heldigvis var ikke dette et problem hos NM Bilskade, bare en utfordring. Jeg fikk muligheten til å jobbe på delelageret hvor jeg er skjermet fra kjemikaliene, og her stortrives jeg!

Nå får Ida opplæring av Sindre, som er hennes nærmeste kollega. Med fagbrevet som billakkerer i bunn slipper hun unna med ett år kortere tid som lærling. Det er motiverende at arbeidsplassen oppfordrer oss til å utvide utdanningen vår. I bilbransjen er det bare en fordel med flere fagbrev, eksempelvis som oppretter og lakkerer. Det gir en fin progresjon i arbeidshverdagen.

Og bakgrunnen som lakkerer kommer sikkert godt med når du skal ha kontroll på delelageret?

– Jeg kjenner navn på deler, utseendet og hvor på bilen delene er plassert. Dermed går det både lettere og raskere når det jeg tar imot bestillinger fra verkstedet. I tillegg har vi fantastisk system og orden på ting, og alle nye får skikkelig opplæring og omvisning.

Det er effektive dager på jobb med andre ord?

– Ja, men aller viktigst er arbeidsmiljøet vårt. Vi er ikke så mange, så alle kjenner alle. Sammen er vi et lag som hjelper hverandre og løser utfordringer. Her trives jeg!

Dette er Lego for voksne

Fra lærling til teamleder – Jonas Moe har gått gradene hos NM Bilskade.

Jeg startet som lærling her i 2015 og tok fagbrev i 2018. Fra 2022 har jeg vært teamleder på karosseri.

Du er med andre ord beviset på at dette er en arbeidsplass for den som ønsker å utvikle seg?

– Ja, jeg synes det er givende å reparere biler og dele kunnskapen med kollegaene mine. Det er fascinerende hvordan de ulike bildelene henger sammen, også etter en krasj. Dette er Lego for voksne! Samtidig har jeg vært villig til å ta ekstra ansvar. Jeg har fått muligheten til å prøve meg på ulike oppgaver og lært underveis.

Hvordan er arbeidshverdagen til en teamleder?

– Den handler i stor grad om å legge opp kabalen til hver enkelt oppretter, gjennom planlegging av bookingsystemet vårt. En teamleder må ha overblikk – jeg passer på at alle har nok å gjøre og bistår når det dukker opp spørsmål eller tekniske reparasjoner.

Hvilke menneskelige egenskaper er du ekstra bevisst på i rollen din?

– Å være positiv og åpen, alle skal kunne ta kontakt. Når jeg tar imot utfordringer handler det om å stole på egen kunnskap. Kontorplassen til både teamlederne, og Christian som er daglig leder, er ute i verkstedet. Der er vi tilgjengelige for hverandre, har overblikk og kan følge arbeidet «live».

Hva ser dere etter hos nye ansatte?

– Første bud er at du er bilinteressert og brenner for faget. Ser du løsninger og yter litt ekstra blir det belønnet. I tillegg må du ha godt humør – her løfter vi sammen.

Til de som vurderer å søke seg hit, hva kan dere friste med?

– Her kommer du til et topp moderne anlegg. Det er godt samarbeid mellom karosseri og lakk, vi teamledere er til stede og gode kollegaer står klare til å hjelpe. Du får jobbe med en ny bilpark bestående av spennende bilmerker, som Volvo, Jaguar og Land Rover. I tillegg er det gode muligheter for å bli sendt på kursing rundt om i Europa!

Og hvis dette høres fristende ut?

– Da er det bare en ting å gjøre – ta turen innom oss!

Lyst på en utfordring? Søk hos oss i dag!

Vi er alltid på utkikk etter noen som har relevant erfaring fra bilverksted. Du kan være enten biloppretter og bilmekaniker, vi tilbyr uansett kursing eller videreutdanning for den rette kandidaten hvis det er behov for det.

Født med skiftenøkkel i hånda!

Med motorolje på buksa og verktøy i baklomma tok Samad fagbrev som biloppretter hjemme i Orkanger. Derfra gikk veien videre til NM Bilskade, hvor han har tilbakelagt et innholdsrikt år som biloppretter.

– Det første året her har vært artig. Jeg jobber med spennende bilmerker, er omgitt av kollegaer med ulik bakgrunn og lærer stadig noe nytt.

Samad har en bilmekaniker som far og to brødre i samme bransje. Det er det ingen overdrivelse å si at bilinteressen ligger i blodet.

– Jeg ble sikkert født med skiftenøkkel i hånda!

Nå stiller nye biler med moderne teknologi stadig nye krav. Samad er allerede i gang med Volvo sin egen sertifisering.

Her lærer jeg å bruke «hjernen» på bilen, gjennom Volvo sin egen Vida-app. Kunnskapen deler jeg med kollegaene mine når jeg kommer tilbake på verkstedet. Gamlegutta får en innføring i nye standarder, og i retur får vi unge innføring i teknikker som aldri går ut på dato.

Hva betyr det for deg når du som nyansatt blir sendt på kurs og opplæring hos Volvo?

– Jeg hadde ikke sett for meg det da jeg startet for et år siden. Det er en tillitserklæring og jeg skjønner at jeg er dyktig i jobben. Det er med stolthet at jeg tar imot store reparasjoner. Så skader det heller ikke at lønnen øker i takt med kunnskapsnivået!

Til andre som ønsker å gå i Samads fotspor har han følgende råd;

– Vi ønsker å møte deg som ser løsninger der andre ser problemer. Har du bilinteresse og ønsker å jobbe et sted hvor kundene kjører fornøyd ut? Da er det bare å søke seg til Nardo Melhus Bilskade. Her går trivsel og godt utført arbeid hånd i hånd.