Nardo Bil Gruppen gjør endringer i konsernledelsen
På få år har Nardo Bil Gruppen doblet antall bilmerker i porteføljen, antall forretningsenheter i konsernet samt antall medarbeidere som går på jobb for å skape alltid gode opplevelser. For å rigge for ytterligere trygg og lønnsom vekst, gjør konsernet nå endringer i konsernledelsen. Hovedårsak bak endringen er å sikre nødvendig spesialisering og dedikasjon rundt det enkelte virksomhetsområde, med formål om å utnytte potensial og deling av beste praksis på tvers av forretningsenheter til det fulle. I den nye organiseringen vil Nardo Bil Gruppen bestå av to divisjoner som hver ledes av egen COO som rapporterer til konsernleder.

Uforandret på toppen
Eksisterende konsernleder Rune Wang-Henrichsen vil fortsette i rollen i det nye oppsettet, og sier følgende om hvordan organisasjonen og samarbeidspartnere vil merke endringen: «Vi oppretter to nye COO-stillinger som fremover vil lede hver sine virksomhetsområder. Gjennom at vi har inngått samarbeid med flere bilprodusenter, i tillegg til at vi har vokst mye sammen med vårt største merke Volvo, ser vi at det er behov for ytterligere spesialisering og dedikasjon i driften.
Spesialisering og dedikasjon
Som forhandler har vi i utgangspunktet en klar oppfatning om at stand-alone-tankegang med tydelig dedikasjon innenfor hvert merke skaper størst verdi. I praksis mener vi at dette er mulig å gjennomføre i de største byene i norsk målestokk. Endringer i bransjen gjør imidlertid at vi i områder med lavere befolkningstetthet må tenke annerledes, gjennom blant annet å tilby markedet flere merker fra samme lokasjon. Hver forretningsenhet må ha en bærekraftig drift, og det mener vi er mulig ved å tenke multi-brand utenfor storbyene. For å sikre at 1+1=2, altså at vi utnytter potensialet i alle virksomhetsområder, må vi overordnet bygge en sterk modell for prestasjonsoppfølging. Som gruppe har vi tallfestede vekst-ambisjoner frem mot 2027, og vi gjør derfor dette grepet nå for å sikre at vi når målene vi har satt oss.
Ny rolle for erfaren Nardo Bil-mann
Den ene av de to COO-ene er allerede på plass, og er et kjent fjes i Nardo Bil Gruppen: Økonomisjef Frank Skjærstad, som har vært i Nardo-konsernet siden 2009, går inn i den nyoppnevnte rollen som COO for Volvo- og Polestar-virksomhetene i Nardo Bil Gruppen. Denne divisjonen inkluderer ni Volvo-forhandlere og to Polestar Space. Rune Wang-Henrichsen uttaler: «Frank kjenner Volvo-virksomheten ekstremt godt etter så mange år, og har den riktige kompetansen for at vi fortsatt skal være en sterk partner for Volvo i årene fremover. Båndene mellom Volvo og Polestar blir stadig tettere. Vi ser det derfor som helt naturlig at Frank vil være leder for begge disse merkevarene hos oss, blant annet for å sikre at samarbeidet mellom «familiemedlemmene» fungerer best mulig og skaper verdi begge veier».
Jakten på COO for øvrige forretningsområder i gang
Den andre av to divisjoner i Nardo Bil Gruppen vil bestå av XPENG, Jaguar Land Rover, Lotus, bruktbiloutlet og bilskade. COO og leder for denne divisjonen er ikke besatt, og det er startet en rekrutteringsprosess for å finne lederen som skal utvikle disse virksomhetsområdene videre. Rune Wang-Henrichsen mener denne COO-rollen kan være svært spennende og motiverende for riktig kandidat: «Vi ser kjempepotensial i alle forretningsområdene som er lagt inn under denne rollen. I vår strategiplan frem mot 2027 ligger det flere initiativ som denne lederen vil kunne være med å påvirke, samt ta ut i handling de neste årene».
Når ny organisering er 100 % operativ vil konsernledergruppen i Nardo Bil Gruppen bestå av seks personer: Konsernleder, 2 x COO/driftsleder, Økonomisjef, HR-leder, Markedssjef og Business Controller/Forretningsutvikler.