Familieferie med Volvo EX40 nedover Europa, suksess eller fiasko?

En familie på fire fra Kristiansund tok utfordringen med å reise over 6 000 km i en Volvo EX40 for å se Coldplay i Roma. I denne artikkelen utforsker vi om deres ambisiøse elbiltur gjennom Europa ble en suksess eller fiasko.

8. juni var dagen, vi, en familie på fire, med to voksne og to tenåringer satte oss i en fullpakket Volvo EX40 i Kristiansund. Målet var Coldplay-konsert, i Roma. Litt spente på hvordan dette skulle gå var vi jo, bilferie med tenåringer kan vist gå begge veier. For ikke så snakke om det å legge ut på en kjøretur på godt over 6 000 km med en mellomstor elbil med rekkevidde opptil 576km! I Norge vet vi det går bra, ladenettverket er godt utbygd og vi vet at det å ferdes med elbil ikke er et problem, men er det like bra nedover i Europa? Venner og kjente var nok også litt nysgjerrige på hvordan det kom til å gå, ingen vi snakket med hadde lagt ut på en like ambisiøs elbiltur som oss..

Men vi hadde bestemt oss og planen var klar, 3 reisedøgn ned til Roma. Den nøye valgte ruten lå lagret i appen ABRP, også kjent som A better rout planer. Den er kjent som en av de bedre, om ikke den beste, appen til å planlegge kjøreruter og lading. Du kan enkelt legge inn bilmerke og modell så appen har full oversikt over hvilke muligheter du har med tanke på rekkevidde osv. Appen mente vi burde lade hele 17 ganger på veien, noen korte og noen lengre stopp. Realiteten var at vi klarte oss med 11 ladestopp på turen helt ned til Roma.

 

Selve bilen

Bilen som skulle ta oss gjennom Europa og frem til konserten i Roma var den daglige familiebilen det, en Volvo EX40 Black Edition Ultra 2025 modell. Da bilen var pakket og klar var totalvekt med passasjerer ca 2 560 kg. Siden tillatt totalvekt er 2 650kg hadde vi 90 kg til gode, så litt shopping kunne vi unne oss på turen. Det er viktig å holde både frue og tenåringer fornøyde!

Radig gjennom Tyskland

Da vi kom til Tyskland ble det en liten diskusjon om hvilken hastighet vi skulle legge oss på på Autobahn, men endte opp med å holde jevnt 125 km/t gjennom nesten hele A7 (Autobahn). Å kjøre gjennom Tyskland var en fryd med lite veiarbeid og meget god flyt i trafikken. Turen fortsatte gjennom flere land; Østerrike, Sveits, Liechtenstein tilbake til Sveits og over San Bernadino-passet. Videre gjennom Lugano og retning Roma via Autostrada A22. Ved ankomst Fiumicino lufthavn i Roma, etter 3 289km, viste bilen et snittforbruk på 19,4 kWh/100km.

På de større motorveiene nedover i Europa fikk jeg virkelig testet Pilotassist og den adaptive cruisekontrollen. Begge fungerer som en drøm og gjør virkelig sitt for kjøreopplevelsen.

Den fryktede ladingen

Det viste seg at ladeangsten var ubegrunnet! Det var lett tilgjengelige ladestasjoner langs motorveiene. Vi siktet oss inn på Tesla sine superchargere langs ruten. Grunnen er enkel, det er sjeldent noe tull med disse og det er god tilgang på ladere, Tesla setter stort sett opp ladeparker når de først er i gang. Ved bruk av Volvo-appen og ladekortet lå prisene på lading rundt 0,89 – 1 euro pr KWT. Merk at enkelte superchargere ikke er åpnet for andre merker enn Tesla, så en liten sjekk i Tesla-appen før du bestemmer deg for neste stopp kan være lurt.

Strake veien hjem

På returen hadde vi er ferge å rekke i Hirtshals, så det gikk enda litt raskere unna. Som kjent påvirker hastigheten forbruket, det gjelder jo uansett type motor og drivstoff. Vi parkerte bilen hjemme etter 6 392km kjøring med et snitt forbruk på totalt 20,5 kWh.

Så, hvordan gikk det egentlig med tenåringer i baksetet?

Det kom ingen klager på sittekomfort, at det var trangt eller noe annet. Som sjåfør hadde jeg absolutt ingen problemer å sitte så mange timer i EX40. Å kjøre flere timer i strekk var ikke noe problem. Hele familien sitter igjen med en opplevelse for livet, både konserten og bilturen gav mersmak. Vi har kun positiv erfaring å ta elbilen på tur nedover Europa, Volvo EX40 var en drøm å ha med på tur. Dette frister til gjentagelse!